Landkaart

West van Windhoek

Namibië > Centraal Namibië > West van Windhoek >

Flash map.
Plaatsen in "West van Windhoek": Daan Viljoen Game Reserve - Kupferberg Pass - Windhoek D1499

Alles over

West van Windhoek

Vanuit Windhoek leiden drie wegen westwaarts naar Swakopmunf. De snelste route is via de geasfalteerde snelweg B2 (te bereiken via Okahandja), terwijl zuidelijk van de B2 zich twee gravelroutes uitstrekken, de C 28 en C26. Beide routes nemen natuurlijk veel meer tijd in beslag, maar landschappelijk hebben ze veel meer te bieden dan de snelle B2. De C26 en C28 meanderen dwars over het plateau door gebergte heen richting de Namib. Soms ziet u kilometerslang grasland aan u voorbijtrekken, dan weer kruipt de weg door een kloof en wordt u getrakteerd op spectaculaire vergezichten met die typische woestijnkleuren en rotsen om u heen. Het landschap golft van heuvels met lage begroeiïng afwisselend naar acaciabomen en verre eindes. De contouren van de farms zijn te zien aan het afgerasterde land. Verder is het natuurlijk rustig op deze routes. Zo nu en dan passeert een auto, een man te paard of een ezelskar.

De C28 is van beide gravelroutes de snelste richting Swakopmund. De weg is overwegend goed en breed, maar desondanks niet geschikt voor caravans. Bij tijd en wijle moet u namelijk een zeer scherpe afdaling maken (afdalingscoëfficient van 1: 5) die te veel gevaar voor caravans oplevert. Bosua Pass is zo'n afdaling, halverwege Windhoek en Swakopmund. Maar ook in de Khomas Hochland bergen, zo'n 20 kilometer voorbij Daan Viljoen, begint een pas die niet voor alle voertuigen geschikt is. Het hoogteverschil zorgt voor mooie pittoreske plaatjes.

De route over de C26 brengt u langs golvende graslanden en rotsen over de Kupferbergpass. U kunt via deze weg naar de Namib rijden of richting Walvis Bay & Swakopmund gaan. Richting Walvis Bay komt u over de Gamsberg. De Gamsbergpas wordt wel eens de Tuinroute van Namibië genoemd. Die kwalificatie moet u wel lezen in het licht van het woestijnlandschap: verwacht geen bloemen of ander overvloedig groen. Mooi is de pas echter wel met de hoogste top van 2.347 meter. Deze Gamsberg heeft een platte top. Het woord Gams komt uit het Nama en betekent 'einde' of 'dicht'. Op de top van de pas heeft u een mooi uitzicht over de omliggende streek.

De route vanaf Windhoek via de C26 levert u een mooie rit op. Vanaf het centrum van Windhoek houdt u eerst de N1 aan richting Rehoboth. Bij de kruising waar u linksaf naar het vliegveld kunt rijdt u rechtdoor om op de rotonde even de B1 richting Okahandja te volgen. Na circa 5 kilometer krijgt u de afslag naar de C26 richting de Gamsbergpas. De eerste 5 kilometer zijn geasfalteerd, daarna begint het gravelavontuur.

Windhoek - Swakopmund via C28: 320 km
Windhoek - Swakopmund via C26: 358 km

Fotogalerij

Namibië!

• Inzoomen

Nieuwsbrief

Vul hier uw e-mailadres in om uzelf in te schrijven voor de Op Reis Naar nieuwsbrief:

U bevindt zich hier:

Highlights

Voor een pittoreske rit van Windhoek naar Swakopmund kunt u voor de C28 of C26 kiezen. Deze gravelwegen leiden via vanaf het plateau rond Windhoek door heuvellandschap en bergpassen naar de kust.